Dynasties: Verdeel en heers!

Het spelverloop van Dynasties is heel eenvoudig. Met deze zin start WGG zijn spelregels. Om dan nog 12 pagina’s door te gaan… Toen ik die zin las fronste ik dus wel even de wenkbrauwen.  Maar uiteindelijk slagen ze met die zin echt wel de nagel op de kop!

In dit spel dat slechts 3 rondes duurt ga je op zoek naar meerderheden door relaties aan te gaan om zo het meeste voordeel er uit te halen. Als je aan de beurt bent, dan speel je een kaart uit, en mag je één van de drie acties die op de kaart staan afgebeeld uitvoeren. Zoals ze schrijven… eenvoudig!

Deze acties zijn:

  • Handelen
  • Vorst/vorstin plaatsen
  • Adel inzetten
  • Pauzeren of passen
  • Speciale actie

Handelen:  Door het uitvoeren van deze actie zal je een familielid op een schip mogen plaatsen. Staat hij alleen, dan gebeurt er niets. Stond er nog een familielid van een andere speler, dan zal je gaan handelen. De speler die het kleine vak op het schip inneemt zal de verdeling van de aanwezige goederen (houten blokjes) maken en de andere speler kan dan kiezen. Dit verdeel systeem zag ik al in een “golden oldie” met de ronkende naam “San Marco” Dus inschatten wat de andere zal nemen en zoveel mogelijk profijt daar uit halen is hier de boodschap. Daarna worden de schepen terug aangevuld en zijn ze terug beschikbaar.

Vorst/vorstin plaatsen: Door het betalen van hun kost kan je een familielid in een stad plaatsen. Het rechtervak is steeds voor de vorstin en het linker voor de vorst. Wil je een vorst dan betaal je met zwarte goederen en de vorstin ziet liever wit. Logisch ook, al ooit een zwart trouwkleed gezien naast een wit kostuum????  Boven elke stad is een icoontje dat aangeeft welk voordeel je krijgt zodra je in die bepaalde stad een familielid plaatst. Zodra er in een stad 2 leden van een verschillende speler staan, gaan ze trouwen. Er zullen 3 dobbelstenen worden gedobbeld waarbij de speler die in het kleine vak staat ze zal verdelen in 2 zodat de andere speler weer kan kiezen. Deze dobbelstenen geven een bijkomend voordeel. Nu denk je waarschijnlijk dat steeds de 2 dobbelstenen voor de speler zijn die het eerst zijn keuze kan maken. Niets is minder waar!! Het zijn ook deze dobbelstenen die ervoor kunnen zorgen dat er een baby komt. En die extra pion op het spelbord kan echt wel het verschil maken!

Adel inzetten: Op het spelbord liggen enkele edelen met elk hun unieke eigenschap. Ze komen elke ronde in een willekeurige volgorde op het spelbord te liggen dus hebben ze ook een variabele kost. Zo kan Francis Drake (die ervoor zorgt dat je van elk schip een goed mag nemen) in de 1ste ronde gratis zijn, maar in de ronde daarna 2 blauwe blokjes kosten. Een actie je best goed in het oog kan houden!

Speciale actie: Op elke kaart staat een speciale actie je met goud zal moeten betalen. Zo kan ze er bvb voor zorgen dat je een vorst kan plaatsen voor de prijs van 1 goudblokje ipv 3 zwarte blokjes. Je hebt dus minder goederen nodig.

Pauzeren en passen:  Ben je aan de beurt en kan/wil je geen actie uitvoeren dan kan je ofwel pauzeren of passen. Om te pauzeren leg je een kaart af en kan je deze ronde nog verder mee spelen. Als je past dan stap je uit de ronde. Dit doe je door een familielid op het passpoor te zetten. Hoe verder vooraan, hoe groter de kans is dat het bijkomend voordeel wat aan het einde van de ronde aan de spelers zal worden aangeboden goed is voor jou. Wie helemaal vooraan staat zal in de volgende ronde zelfs de startspeler zijn. Maar daar hangt een kost aan vast. Hoe verder vooraan in de rij, hoe hoger de kost.

Zodra alle spelers hebben gepast is de ronde ten einde en volgt er een telling. Die zijn elke ronde anders. Een leuke gedachte is het klooster voor de eenzame vrijgezel na de 2de ronde! Door waarderingskaarten kunnen we nu al punten scoren. Na de 3de ronde volgt de eindtelling en zit het spel erop.

Dit spel liet me op momenten aan “Kingdom Builder” denken. Waarom? Omdat je beurt inderdaad zeer eenvoudig is, maar dat het gevolg van je actie wel eens groter kan zijn als je dacht! En dat is bij “Kingdom Builder” ook. Kaartje leggen en huisjes zetten hoor ik wel eens iemand zeggen. Maar ze hebben nog niet door dat de keuze van die huisjes wel eens heel cruciaal kan zijn. Ook in dit spel is dat zo. Je speelt een kaart en je doet een actie die op de kaart staat.  Maar heb je dan rekening gehouden met het “Butterfly effect”? Neem nu de edelen “Isabella I en Ferdinand II” Je hebt geen goederen meer maar wel nog een blauw blokje en je speelt deze edele die in deze ronde toevallig deze kost heeft. Door deze edele mag je een familielid in een stad plaatsen waar al een andere speler staat zonder de kost (witte of zwarte blokjes) te betalen. Een trouwpartij is nu al een vaststaand feit.  Door je familie in een stad te plaatsen die je kan gebruiken voor je waarderingskaarten scoor je al punten. Ondertussen is er een andere speler die begint te knarsetanden, want ook hij had die stad graag gehad voor zijn waarderingskaarten.  En dankzij dit grote feest krijg je misschien ook wel die lang verwachte baby die ervoor kan zorgen dat de meerderheden in heel die zone grondig door elkaar worden geschud!

Ik zou nog eens willen gebruik maken van de vergelijking met “Kingdom Builder”. Door het feit dat de regels zo simpel en snel uit te leggen zijn, hoor ik dikwijls negatieve reacties op KB. Spelers zijn echt van mening dat ze niet veel kunnen en ze maar doen wat het spelbord hun laat doen. En dat komt omdat ze geen rekening houden met de (korte) leercurve. Omdat de speluitleg bij Dynasties ook wel makkelijk is, zal je toch wel wat te vertellen hebben. Er zijn heel wat dingen te vertellen. De acties, het huwelijk, hoe verdelen, rondetellingen,…. Door deze opties zijn spelers wel (onbewust) bereid de leercurve te aanvaarden.  Zelfs ik zag pas het licht der mogelijkheden in enkele beurten voor het einde. Door 1 actie heb ik heel wat punten weg gegeven, terwijl ik goedkoper iets heel anders kon doen wat me zeker verder had geholpen.

De spelregels zijn heel duidelijk met prachtige voorbeelden en veel plaatjes om de tekst te verduidelijken. Dus laat je zeker niet afschrikken door de 12 extra pagina’s. Als ik dan toch iets negatiefs zou moeten schrijven dan zijn dat 3 dingen. Ten eerste is er de angst op dit spel te spelen met spelers die last hebben van Analysis Paralysis,  ten tweede de vormgeving van het scorespoor. De grote ruimtes tussen de punten geven achterliggers een mentale opdoffer zodat ze precies al op voorhand zijn verloren. Terwijl ze in werkelijkheid maar enkele punten achterstaan. Ik kreeg zelfs de kans om een speler te dubbelen! Een heel bord gebruiken voor 50 punten waarbij de eindscore +150 punten was lijkt me niet doordacht. En ten derde: een ster als tekentje voor een geboorte??? Maar dit is allemaal muggenziften, want het spel spelen zal geen tijdverslies zijn.

Met deze titel laat WGG zien dat ze de juiste weg zijn ingeslagen als het op expertspellen aankomt.  Goed speelbaar op een relatief korte tijdspanne. Het spel bezit heel wat leuk spelmateriaal en, wat voor mij zeer belangrijk is, het heeft een standaard doos die perfect stapelbaar is op de andere spellen in de kast!!

Vandaag staat dit spel in de kijker op onze spellenavond. Ik ben ervan overtuigd dat er nog andere positieve reacties zullen komen!!!

Dynasties: Verdeel en Heers

White Goblin Games

3-5 spelers

12+ en 90 minuten