Fields of Green

Hoe groen is dat gras nu aan de andere kant van de heuvel? Dit spel zag ik op Kickstarter passeren en er was iets dat achter mijn oor begon te jeuken. En dat heb ik nogal snel als het over koeien, velden en boerderijen gaat. Of de vlooien van in de stallen daar iets mee te maken hebben of niet dat laat ik dan in het midden.

Zou ik deze wel backen? Ik heb al zoveel Kickstarters lopen…. Het spel is gebaseerd op  “Among the stars”  maar dan in een andere setting. Den buiten waar de mestkarren rijden, de wegen vol modder liggen in het bietenseizoen en de tractors hun lichten bijbetalende opties zijn. Dus niet in de ruimte zoals zijn voorganger.  De commentaren op “Among the stars” waren meer dan goed en het artwork van “Fields of Green” kon me wel bekoren. Ik besloot om nog wat te wachten en toen kreeg ik plots te kans om mee te doen met een groepspledge waardoor de prijs nog wat naar beneden ging. De haan kraaide, de boer keek naar buiten en hij zag dat het goed was!

Doe je laarzen aan en neem je mestvork ter hand want we beginnen eraan. Doel is om je boerderij zo succesvol mogelijk te runnen. Dit zal je doen door velden te beplanten zodat je vee kan voederen. Dat vee kan je dan gaan verkopen en zo raak je dan weer aan geld om gebouwen te plaatsen die op hun beurt punten opleveren.

De 4  kaartenstapels worden klaar gelegd net als de silo’s en de watertorens. Iedereen krijgt zo een (volle) watertoren en silo om zijn boerderij te starten. En natuurlijk een (klein) startkapitaal.

Het spel speelt maar over 4 rondes (jaren) die elk verdeeld zijn over 3 fases. De “upkeep-“, actie- en oogstfase.

In de upkeepfase krijgt iedereen wat water en voedsel alsook 6 kaarten. Volgens de regels kan je zelf kiezen uit welke stapels (fields, livestock, constructions en buildings) deze kaarten komen. Als je het spel kent kan je dus wat gaan sturen wat je het liefste wil zien rondgaan. Maar er is ook een vaste setup bij dewelke je kan gebruiken.

In de actiefase zullen we gaan draften waarbij je 1 kaart kiest en de rest van je hand doorgeeft aan je buurman. In 2 rondes (1 en 3) is dat je linker en in de 2 ander (2 en 4) je rechter. Iedereen speelt zijn kaart uit en dan heb je de keuze tussen volgende acties:

* Je bouwt de locatie die je net koos. Je betaalt de noodzakelijke kosten.

* Je bouwt een watertoren. Je dumpt de kaart die je net speelde en je neemt een watertoren van de stapel voor 2 geld. Zodra je die in de boerderij hebt liggen mag je hem vullen met water. Dankzij een virtuele leiding kan die watertoren velden van water voorzien die zich op maximum 2 stappen van de toren bevinden.

* Je bouwt een silo: Je dumpt de kaart die je net speelde en je bouwt een silo op je boerderij. Een silo is gratis maar je krijgt hier, in tegenstelling tot de watertoren, niet direct tokens op.

* Naar de markt gaan: Door de kaart die je net speelde te dumpen en eventueel voedsel bij te geven krijg je munten van de bank.

* Een locatie weer beschikbaar maken: Voor 1 geld mag je een locatie die je in een vorige oogstfase niet kon “betalen” terug beschikbaar leggen.

Deze keuzes kunnen we in elk jaar dus 6 keer maken.

In de oogstfase gaan we kijken naar de kaarten die onderaan hun tekst in een groen vlak hebben staan. Hier dienen dan kosten (meestal water en voedsel) te worden betaald om een kaart eigen voordeel te hebben. Vermits dit in eender welke volgorde kan worden uitgevoerd is dit soms nogal een puzzel. Kan je voor een kaart geen oogstkosten betalen, dan draai je die kaart om en dan is die voor jou van geen tel meer. Door die oogstfase ga je vooral inkomen genereren.Het kan dus zijn dat er een bepaalde kaart voor een kost van 1 water je 2 voedsel geeft en dat een andere kaart net 2 voedsel nodig heeft om je 5 munten uit te keren.

Wat ik hierboven nog nergens heb verteld is dat je ook uitrustingstegels kan verdienen die je dan op een kaart kan leggen zodat die een hogere opbrengst heeft of een ander voordeel. Zo zal de tuinslang op je watertoren ervoor zorgen dat je toren nu tot 3 kaarten ver voor water kan zorgen i.p.v. 2.

Na het 4 jaar is het spel ten einde en gaan we de punten tellen:

* Op bijna elke kaart staan punten

* Punten van op uitrustingskaarten die geldig zijn bij het einde van het spel

* 1 punt per 3 geld

* 1 punt per 2 voedsel in je silo’s

* 1 punt voor elke LEGE watertoren in je boerderij

* De punten van de kaarten die spreken over de eindwaardering.

We tellen al deze punten samen en zoals het Nesquick konijn in het reclamspotje met de koe ooit zei: “Klaar is Klara!”

Een “enginebuilder” pur sang. Hij speelde heel vlot weg maar je moet toch wel een beetje opletten. Als je tijdens de oogstfase je kosten niet kan betalen voor kaarten, dan zijn ze niets meer waard. Als je dan nog eens gebouwen in je boerderij hebt staan die punten zouden opleveren bij die bepaalde kaarten dan ben je dus 2 keer de pineut! Ondertussen lacht de ezel je uit en staren de koeien verder naar dat lekkere gras in het veld naast hun.

Ik vind het artwork mooi en de regels alsook de kaartjes zijn duidelijk en snel te begrijpen. De uitleg hoeft dus helemaal niet lang te duren.  Er zijn zoveel verschillende kaartjes dat je echt wel keuze te over hebt.

Wij speelden het simultaan. Het grote voordeel is dat het allemaal wat sneller gaat maar het zet ook de deur volledig open voor valsspelers. Of het dan gewild is of niet. Ik las op een forum dat er spelers waren waarbij hun potje meer dan 3 uur had geduurd omdat ze het allemaal 1 per 1 speelden. Dan is naar mijn mening de “flow” helemaal zoek en dan zou ik na 2 rondes al zin hebben om iets anders te gaan spelen. Dus ik blijf voorstander van het simultaan spelen. Als je elkaar nog niet kan vertrouwen aan de speeltafel, waar dan wel?

Downtime hadden we zo goed als niet. Maar als je van die spelers hebt die bijna elka kip op de kaart de juiste voeding willen geven en dan de aarbeien op de kaarten gaan tellen, dan is het de moment om ze een hark te geven en ze naar buiten te sturen om je gazon te luchten.

Een opmerking op Dominion was dat het wel leek op een patience voor 4. Wel, dat is hier niet anders. Je bent zo hard bezig met je eigen stukje land dat het je geen zier kan schelen wat de anderen doen. Interactie is er, buiten het doorgeven van de kaartjes, helemaal niet. Ok, je kan wel eens kijken naar je buurman zijn eigendommen om te zien welk kaartje je liever niet wil doorgeven, maar punten zijn schaars dus je kan maar beter je aandacht houden op je eigen kudde. Zowel bij Dominion als bij dit spel stoort het ontbreken van die interactie me geen seconde. Wat je zelf doet, doe je toch beter, niet? Waar de motor van Machi Koro nog moest wachten op de benzine die de dobbelstenen (en dus het geluk) schonken is dat hier helemaal niet het geval. Door de velden, het vee en de gebouwen op elkaar af te stemmen zal je boerderij woekerwinsten maken. En dat levert dan die broodnodige puntjes op!

Onze scores lagen ergens tussen 50-60. Elk puntje zal dus tellen. En het is die scherpe snee zonder geluk dat me dit spel leuk laat vinden. Ok, je krijgt best goede kaarten maar jij zal beslissen hoe en waar je die kaart zal gebruiken.  Of hoe een stier die het eerste zicht maar een kneusje leek nu de beste dekstier van de stal is!

Ik speelde het nog niet met 2 spelers, maar als ik andere hoor zou het zelfs dan zeer goed spelen. Binnenkort toch eens proberen!

Voor mij een zeer sterke aanrader!! Zowel door de simpele uitleg, het artwork, de “flow”, gebrek aan “downtime” (bij de juiste spelers), de speelduur en ga zo maar door. Deze zal hopelijk snel weer op tafel liggen! Maar dan wel aanschuiven zonder mestbotten!

Fields of Green van Artipia Games