Baby Clues

Baby’s… wie heeft ze nu niet graag??? Ze zijn snoezig, met hun lach laten ze je hart smelten en met de geur van de luier plegen ze een regelrechte aanslag op je reukorgaan!

Toen JTG (Jumping Turtle Games) vorig jaar Baby Blues op de markt bracht waren toekomstige ouders, meters en peters een doelpubliek. Maar ook veel spelers zouden eens een ander thema zien dan cowboys en indianen, ridders en prinsessen , architecten die gebouwen uit de grond stampen.

Toen de auteur van dit spel in contact kwam met JTG was het initiële thema iets heeeeeeel anders: Monsters! Om in lijn te blijven met hun vorige uitgave werd er gevraagd om het thema te herwerken en dat lukte wonderwel.

In dit kaartspel ga je op zoek naar de dader die het nodig vond om tentoongestelde papflessen te stelen! Deductie dus. Opzetten van het spel gaat snel en makkelijk.   De aanwijzingskaarten worden geschud en er komen er 5 open op de tafel te liggen. Iedereen krijgt een overzichtskaart en een kaart met  geheime identiteit (er zijn 9 verschillende) welke de andere spelers moeten proberen te ontdekken. Elk karakter is wel van iets bang. Zo is de vampierbaby bang van look, de vuile baby bang van zeepwater en het meisje (hoe kan het ook anders) van een spin. Deze symbolen staan op de aanwijzingskaarten. Als laatste worden de ontsnappingskaarten en de papflesjes die de punten voorstellen binnen handbereik gelegd.

In een beurt mag je 1 actie doen en je hebt 4 mogelijke acties waaruit je kan kiezen.  Een open kaart nemen, 2 kaarten aan de rij aanleggen, iemand beschuldigen of een ontsnappingskaart nemen.

1* Een open kaart nemen: Je neemt een aanwijzingskaart en legt deze open voor je neer. Doordat je zeker geen kaart mag nemen waar je bang voor bent geef je dus een stukje van je identiteit weg. Op sommige van deze kaarten staat een extra symbooltje. Zo kan je nog eens spelen, een ja-neen vraag stellen aan een speler en eens piepen naar de bovenste 2 kaarten van de identiteit kaarten die niet uitgedeeld zijn. Je mag niet 2 keer dezelfde kaart voor je hebben liggen. Liggen er nu minder dan 5 kaarten open dan vul je de rij aan.

2* Om te bluffen of omdat je niets anders uit de open kaarten kan nemen neem je 2 kaarten van de trekstapel en leg je deze bij aan de open lijn in het midden van de tafel.

3* Iemand beschuldigen: Ben je ervan overtuigd dat je tegenspeler de Frankensteinbaby heeft en heb je de gum voor je liggen? Neem dan deze kaart en beschuldig hem. Was je buikgevoel correct? Dan krijg je 2 punten. Was dat buikgevoel een gevolg van aankomende volle diarreepamper, dan krijgt die tegenspeler 1 punt en jouw kaart er bovenop!

4* Een ontsnappingskaart van de stapel nemen: In dit spel kan je 3 punten scoren door de 8 objecten waar je niet bang van bent voor je neus te hebben liggen. Iedereen weet nu wie je bent maar je bent ontsnapt! Ik denk dat je zelf al wel kan zien dat het niet zo evident is om aan die 8 verschillende items te komen. Zoals je hierboven al kon lezen kan je ook een kaart krijgen omdat je tegenstander je verkeerd inschat. Maar je krijgt niet altijd zo’n cadeau! Deze kaart is eigenlijk een joker. Zo kan je de identiteit wat beter verborgen houden. Maar er is natuurlijk een keerzijde aan de medaille. Als je kan ontsnappen is elk van deze kaarten 1 punt minder waard. Kan je dus de plaat poetsen en je hebt 1 van deze kaarten voor je liggen dan krijg je maar 2 i.p.v. 3 punten.

Van zodra iemand 5 punten heeft behaald stopt het spel en is hij gewonnen.

Ik had het geluk om dit spel samen met de auteur op de grootste spellenbeurs van Europa (Spiel) voor te stellen aan het publiek. De reacties waren steeds positief en soms ook een beetje grappig. Je hoeft geen zwaar deductiespel uit de kast te trekken om als Sherlock Holmes op zoek te gaan naar een moordenaar met spelregels waarvoor je al een detective moet zijn om er aan uit te raken.

Dit spel is snel uitgelegd aan de hele familie. Of ze nu veelspelers zijn of slechts sporadisch een spel op tafel leggen. Ik wil ook nog even meegeven dat de auteur zelf de lay-out en het artwork deed.  Nog maar te zwijgen van de schattige flesjes die de score aangeven. Dat is eens iets anders als een kartonnen fiche!

Het speelt in 20 minuutjes en is voor 2-4 spelers.  Je kan het in de betere spellenwinkel vinden voor een 15 euro. Dus nog geld genoeg  voor de nodige Olvarit potjes!

Baby Clues