Koerierservice “De Groven Borstel”

Want met wat dichterlijke vrijheid kan je zo wel “Broom Service” vertalen.

In dit spel zal je proberen om toverdrankjes samen te stellen en die dan te gaan leveren in het ganse magische rijk. Meestal is het leven aan de durvers, maar in dit rijk kan je best af en toe eens de lafaard zijn.

Elke speler begint met enkele drankjes, een/twee toverstokjes en een setje van 10 rollenkaarten. Op het spelbord worden onweerswolken neergelegd die je weg zullen blokkeren en de 10 gebeurteniskaarten zullen worden geschud, wat blind worden uitgedund en dan blind naast het spelbord komen te liggen. Dit zijn nu 7 kaarten- er worden evenveel etappes gespeeld. Elke etappe bestaat uit minimaal 4 en maximaal 10 rondes. Als we niet met een volle bezetting spelen dan dienen de rollenkaarten die overblijven als behekste kaarten. Indien je een heks zou uitspelen die deze etappe zichtbaar ligt, dan hangen daar minpunten aan vast.

Zoals een waarzegger moet je proberen te doorgronden welke kaarten je medespelers zullen gaan spelen om voor jezelf zoveel mogelijk profijt uit de wacht te slepen.

Van de 10 persoonlijke rollenkaarten mag je er nu 4 uitkiezen waarmee je deze etappe zal spelen. Iedereen heeft identiek dezelfde rollenkaarten. De rollenkaarten hebben steeds 2 acties waaruit je kan kiezen als je aan de beurt bent. Dat is de moedige en de laffe. De moedige levert steeds meer op dan de laffe maar hebberig zijn heeft ook een donkere kant.  Zo zal je de moedige actie niet kunnen verzilveren als er een andere speler deze kaart nog in zijn hand heeft en nog aan de beurt moet komen.  De laffe geeft je altijd de gekozen actie.

Dus als speler A een laffe actie speelt, dan kan hij de actie uitvoeren en is het aan de volgende speler. Indien hij zou kiezen voor de dappere actie zal de volgende speler moeten laten weten of hij deze kaart ook in zijn hand heeft. Dit laten weten is verplicht!  Als speler B laat weten dat hij ze ook heeft , dan moet hij ze spelen en kan speler A niets doen. Speler B dient nu op zijn beurt te kiezen voor ofwel de dappere als de laffe actie. Hier weer hetzelfde brouwsel.  Kiest hij de dappere dan moet hij zien of speler C deze kaart ook heeft. Indien niet, dan vragen we aan speler D of hij ze heeft. Indien hij ze ook niet heeft dan kan speler B de dappere actie uitvoeren. Als D (de laatste speler) ze wel had gehad, dan was speler B ook zijn actie kwijt. Omdat D nu weet dat hij de enige is met deze kaart kan hij zonder zijn heksenhersenen te pijnigen voor deze dappere actie kiezen. Als speler A en B beide voor de laffe actie hadden gekozen, dan hadden ze tenminste nog iets gehad!!! De acties gaan van het brouwen van een groene/oranje drankje s, het krijgen van toverstokjes en het leveren van drankjes op zijn voorziene terrein. De bosheks kan dus enkel leveren aan een bos.

We spelen dit zo door totdat alle spelers hun handen hebben leeg gespeeld. Als je dus goede kaartjes hebt gekozen die niemand heeft, kan je heel wat voordelen hebben. Door de gebeurteniskaarten is er telkens iets anders waarmee je rekening moet houden.  Ze zijn bijna steeds positief. Maar de combinatie met de behekste kaarten zorgen toch soms voor wat rare hersenkronkels.

Met dit spel laat Ravensburger weer zien dat ze spellen kunnen leveren met prachtig uitgevoerd spelmateriaal.  Het spelbord is duidelijk en de kaarten hebben prachtige tekeningen met duidelijke icoontjes. Als nu nog de toverstokjes echte stokjes ofzo waren in plaats van kartonnen tekeningetjes, dan was het echt wel af geweest.

Wat ik wel niet goed begrijp is de redenering achter de tekst op de kaartjes. Door de iconografie is die tekst volledig overbodig. Door het gebruik van tekst maken ze er een taalafhankelijk spel van waarbij ze per doos zelfs 2 stapeltjes kaarten leveren. Een nutteloze kost die ook nog eens potentiële kopers afschrikt.

Ikzelf vind het best een leuk spel om te spelen maar de gokfactor ligt naar mijn inziens wat te hoog. Je moet al gokken welke kaartjes je zal kiezen en dan moet je zelf nog eens gokken welke actie je zal doen. En soms door daar een klein foutje te maken ben je zo goed als een volledige ronde kwijt. Zo had ik eens een zeer goede keuze gemaakt met de kaartjes en had ik als enige nog 4 kaarten op hand toen ik aan de beurt kwam. Een andere speler had nog slechts 1 kaart. Alles in mijn hand was voorgekauwd om enkele dingen te kunnen doen. Ik smeet mijn eerste kaart en koos de dappere actie want de andere speler had geen enkele reden om die kaart op hand te hebben. Maar hij had een foutje in zijn planning gemaakt en had die, voor hem nutteloze kaart, op hand. Daardoor kon ik die actie helemaal niet uitvoeren en de rest van mijn hand was daarop gestoeld. Een hele ronde verknoeid dus.  En dat was balen!!! Hoe je er in 7 rondes kan in slagen om helemaal achteraan bij de grote puntenzones te komen is me ook nog steeds een raadsel.

Plus:

  1. De duidelijke kaartjes, spelregels
  2. Artwork
  3. Het spelmateriaal en het verhaal achter het spel. Je gaat echt wel wat fruit verzamelen!
  4. De bijgeleverde spelerhulpen dewelke handig zijn voor nieuwe spelers.
  5. Dankzij wat varianten kan je het spel nog meer tactisch maken.

Min:

  1. De nutteloze taalafhankelijkheid
  2. De gokfactor. Het is tenslotte geen dobbelspel.
  3. Door de blinde planning zet het de deur open voor enorme “downtime” als je dit speelt met mensen die alles willen proberen uit te rekenen.

Al bij al een spel dat voor aangename speelmomenten zal zorgen.