Celestia van BLAM!

In de tijd dat de dieren nog spraken speelde ik zijn illustere voorganger. Het had wel iets maar ik was er niet door  overdonderd.  Als bij toeval kwam ik hem tegen in de app store en  speelde ik hem regelmatig op mijn “slimme foon”

Toen ik in Essen door de perskamer wandelde werd ik aangesproken door de persoon die Celestia voorstelde. Qua artwork en spelmateriaal een zeer geslaagde remake.  Maar omdat zijn voorganger me niet echt getriggerd had liet ik het spel links liggen. Veerle speelde het achteraf in de club en was er wel enthousiast over.

De opzet van het spel is simpel. We kruipen allemaal aan boord van een prachtig gevormde gimmick en één van de spelers wordt kapitein. Hij zal met een aantal dobbelstenen  gooien. Afhankelijk van de bestemming kunnen dat er 2 tot 4 zijn. Op die dobbelstenen staan de gebeurtenissen die we kunnen tegenkomen op onze reis, bijvoorbeeld onweders of piraten. We hebben allemaal kaarten op hand waarmee we deze gebeurtenissen kunnen oplossen.  Het aantal varieert. Maarheb je dan wel of niet die kaarten dewelke de dobbelstenen vragen? Het is aan de andere spelers om in te schatten of de kapitein ze op hand heeft of niet. Als ze het niet vertrouwen, dan stappen ze uit en dan mogen ze een schatkaart nemen van de huidige stopplaats. De te winnen waardes lopen steeds verder op naarmate je een verdere bestemming bereikt.  De spelers die denken dat je het kan, die blijven gewoon zitten. Kan je de juiste kaarten afleggen, dan vliegen we een eilandje verder en wordt de volgende speler kapitein. Kan  je niet betalen en wil je je jokers niet gebruiken, dan crashen we en de mensen die niet uitgestapt zijn krijgen niets. Dus zijn de spelers die niet zo hebberig waren beter af. Iedereen trekt een kaart bij en we starten terug op het eerste eiland.

We spelen totdat een speler(s) na een ronde laat weten dat hij minstens 50 punten heeft gescoord. Iedereen telt de punten op zijn schatkaarten bij elkaar en de persoon met de hoogste score wint.  Een echt push-your-luck spel!

Ben ik al blij met een troostprijs of ben ik hebberig en wil ik alleen het hoogste? Je zal zien dat je dan zeer regelmatig van een kale reis zal thuis komen.

Plus:

  • Het artwork
  • Extra regels voor wat meer diepgang en fun gehalte (zoals de speciale kaarten om iemand overboord te zetten of jezelf in veiligheid te brengen bij een crash)
  • De geslaagde gimmick

Min:

  • De mogelijkheid tot een hogere score in de eerste eilanden. Waarom zou je doorvliegen en risico nemen als je hier misschien een “veilige” hoge score kan vinden?  Dit is snel op te lossen door die schatkaarten bij de eilanden te verwijderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *