Nog Choco!

Hoe maak je nu een simpel uit te leggen spel met toch voldoende diepgang? Misschien moeten we dit maar aan Phil Walker-Harding  vragen. Want met zijn spel Cacao uitgegeven door Abacusspiele, is hij daar zeer goed in geslaagd!

Net als in Carcassonne betreft het hier een spel dat bestaat uit het leggen van tegels. Iedereen begint met hetzelfde aantal tegels (11) waarop meeples van zijn kleur zijn afgebeeld en een spelersbordje. Op dit bordje zal je aanduiden hoeveel water je waterdragers hebben kunnen verplaatsen, hoeveel cacaobonen in je magazijnen liggen opgeslagen en of je al dan niet de zon wil aanbidden.
Daarnaast is er een voorraad tegels die door iedereen zal gebruikt worden. Na een simpele startopstelling, nemen we 3 eigen tegels op hand nemen en kan het spel beginnen. In je beurt doe je 3 dingen in steeds dezelfde volgorde. Een eigen tegel plaatsen, eventuele gaten in het patroon opvullen met jungle tegels en dan eventuele acties.
Eigen tegel plaatsen: je draait je tegel zo dat de meeples die je wil gebruiken aangrenzend liggen aan de jungletegel waarvan je de actie wil uitvoeren. Het aantal meeples op de aangrenzende zijde van die tegels zal ook het aantal keer zijn dat je de actie mag uitvoeren. Als je dus 3 meeples naast een tegel legt met een cacaoplantage van 1 dan zal je dus 3 cacaobonen mogen nemen en op je spelersbordje in je magazijnen leggen.
Jungletegels plaatsen: Vermits we moeten aanleggen in een dampatroon zal er bijna altijd minstens 1 plaats vrij zijn om een nieuwe jungle tegel te plaatsen. Die halen we uit een kleine open display van de algemene hoop jungletegels. Je zal natuurlijk proberen om hem zo te leggen dat jij er het meeste profijt van hebt!
Acties: Je voert het aantal acties uit van de meeples op de juist aangelegde tegel. Indien er door het plaatsen van de jungletegel ook acties voor andere spelers kunnen worden geactiveerd, dan mogen zij die ook uitvoeren. Of het nu water dragen, plantages plukken, of bonen verkopen is.
Het spel is ten einde als alle spelers hun persoonlijke tegels hebben gelegd. Na het berekenen van een eindscore door oa het offeren aan tempels weten we dan snel wie de winnaar is.

Toen ik dit spel voor de eerste keer speelde wist ik direct dat het ook in onze collectie zou komen. Het speelt heel vlot, is snel uitgelegd en het ziet er nog leuk uit ook. De houten cacaobonen geven het spel toch net dat ietsje meer. En het is een zeer praktisch doosje. Alles heeft zijn eigen plaats en het is geen grote doos met vooral lucht in. Maar Abacusspiele was eerst wel in de fout gegaan. Nadat alle tegels en munten uit de stanskartons waren gehaald en op hun plaats in de doos lagen was er een vrije ruimte boven deze vakken. Dus elke keer je het spel ergens mee naar toe nam, dan lag heel de doos vol met spelmateriaal. Wou je dit vermijden dan diende je de lege stanskartons bij te houden. Daar kwam heel wat reactie op. Zowel op fora, beurzen,… , want stanskartons zijn wegwerpmateriaal en gaat ook hier direct de papierbak in.

Toen kwam er een kleine uitbreiding op de markt nl Cacao: Vulcanoes En daaruit bleek dat de uitgever echt wel had geluisterd naar de grieven van de spelers. Dit stanskartonnetje met 3 tegels en 4 muntjes ziet er heel leuk uit en kan je plooien zodat het net in de open ruime past zodat alles mooi in de doos blijft zitten. Het is misschien wel geen volledige oplossing maar ik vind het toch chapeau dat ze een oplossing hebben gevonden voor hun klanten.

Dus snel uit te leggen en te spelen, korte speelduur maar toch voldoende diepgang met leuk spelmateriaal maakt dit een aankoop van dit spel zeker geen miskoop is! De andere uitbreidingen heb ik ondertussen ook op mijn “wish list” gezet. Maw:  Nog Choco!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *