Een verhaaltje voor het slapen….

In 2014 had ik het geluk om  Agents of Smersh te spelen. Een coöperatief “storytelling” spel in een James Bond setting. Ik had nog nooit zo’n spel gespeeld en ik was er direct wild van. Spijtig genoeg werkte de prijs als een niet-ontmantelde bom en ik besliste om het niet aan te kopen.  Ook omdat ik wist dat door zowel de opzettijd, uitleg en het coöperatieve aspect het moeilijk zou worden om spelers te vinden. Net voor de jaarwisseling kon ik nog eens aanschuiven en door het gebruik van een app ging het verhalen vertellen al heel wat vlotter. Mijn geheim agentenpak kwam net van de stomerij, was in goede mentale conditie en dankzij mijn speciale dobbeltrainingen kon ik meerdere gevechten naar onze hand  zetten. We zijn er die avond dan ook in geslaagd om Dr Lobo uit te schakelen en het spel te winnen. En geloof me, dan moet heel het  team al uit zeer goed hout zijn gesneden!! Zorgden de charmes van de vrouwelijke speler voor een onbewaakt moment bij de slechteriken? Bottom line was dat ik weer zo van dit spel had genoten. De verhalen zorgen voor de juiste sfeer.

Vorige week was het dan de beurt aan Above & Below. Het verhaal is niet zo uitgesproken als bij het andere, maar het werd me wel duidelijk dat ik van dit soort spellen hou. Een klein beetje opzoekwerk op het www bracht “Tales of the Arabian Nights” in mijn vizier. Diezelfde week kwam ik te weten dat een Rode Haas dit spel in de kast had liggen maar het zou verkopen. Hoe ironisch!

Alle recensies die ik las lieten er geen twijfel over bestaan. Dit zou een zeer leuk spel zijn waarbij het spelaspect van ondergeschikt belang is. En dat is ook zo! Bij het krijgen van de doos kreeg ik bijna het verschot in mijne rug! Wat een zware doos is dit zeg! Heel wat kaartjes, fiches en vooral… een superdik voorleesboek!

Hoe simpel de spelregels ook zijn, ik had toch heel wat tijd nodig om ze door te nemen en uit te vissen hoe de vork nu in de steel zat.  Maar eens je het weet, dan kan iedereen het. En als er onduidelijkheden zijn, dan laat je die maar gewoon achterwege. De sfeer aan de tafel heeft geen nood aan azijnpissers. De eerste maal dat ik het speelde werd het door de medespelers niet zo goed onthaald en hadden we nog wel wat moeite met allerhande “issues”. Het is ook wel niet eenvoudig om in je hoofd te zeggen dat je niet speelt om te winnen, maar dat het spelbord gewoon dient om een verhaal te vertellen. Voor mij stond het vast dat er zeker nog een speelsessie moest komen.

Dus nog snel andere Hazen uit hun leger gelokt en we konden ons weer onderdompelen in de sprookjessfeer. Als er een jonge deerne met een diep decolleté met zowel handgebaren als een zwoele stem je het verhaal voorleest, dan voelt het direct aan als een sprookje!  Natuurlijk droeg dit bij tot het hebben van een leuke avond :-):-)

Maar hoe speelt dit spel dan?  Het eerste wat opvalt zijn de eindcondities. In dit spel zijn er geen vaste condities te vinden, je hebt het zelf wat in de hand. In de loop van het spel kan je “Story” of “Destiny” punten verdienen. Jij mag aan het begin zelf beslissen wat je winnende combinatie van de twee zal zijn zolang de som maar 20 is (of minder als je een korter spel wil) Of je nu gaat voor D5/S15 of D12/S8 dat maakt niet uit.

In je beurt mag je de pion (als je dat wenst) verplaatsen. Dan volgt er een “encounter” oftewel ontmoeting. Je trekt een kaart en daardoor weet je op welke tabel je moet gaan kijken. Door het dobbelen kom je weer een beetje dichter bij het te lezen verhaal. Je weet nu al welke persoon/dier/fantasiefiguur je tegenkomt en dan kan je kiezen wat je ermee wil doen. Dat is afhankelijk van de initiële tabellen. Je kan hem bvb overvallen, helpen, kidnappen, vermijden…. Door deze keuze weet de lezer welk verhaaltje hij of zij moet voorlezen. Daar zijn wederom een paar opties.  Je kan in het bezit zijn van talenten en die ga je natuurlijk zo goed mogelijk proberen te benutten. Door je beslissing zal de lezer weer een bepaald stuk kunnen voorlezen waar dan een beloning bij hoort. Het kan zijn dat je 1 story punt krijgt, een schat en een status. Wie weet krijgt de lezer nu een doorverwijzing naar een ander verhaal waar je weer zal moeten beslissen wat je zal doen. De beloningen kunnen ook negatief zijn! Zoals een “Destiny” punt verliezen, je gezondheid gaat achteruit enz. De grote boosdoeners zijn de statuskaarten. Er zitten er enkele positieve bij, maar de meerderheid is toch niet om over naar huis te schrijven! En ook die kunnen doorverwijzen naar andere statussen.  Zo kan je door een verhaal stapelverliefd worden en dan de kaart “Getrouwd” krijgen. Dan ben je verplicht om na elke stad terug naar huis te gaan voor het vrouwke ne kus te geven. En dan kom je thuis en dan moet je dobbelen met de kans dat het huwelijk zal leiden tot de geboorte van een kind dat zo lelijk is als een slecht uitziende kameel (ja hoor, dit staat zo op de kaart!) Probeer daar maar iets positiefs in te zien!! Zo zijn er statuskaartjes dat je gewond bent, zot bent geworden of op bedevaart moet naar Mekka. Wat het verschil tussen deze 2 laatste is, daar ben ik nog niet uit. Kortom, heel wat banale dingen zullen je leven als Sinbad steeds een andere wending geven.

Bij dit sprookje ben ik een “believer”. Ik vind het spel aangenaam om te spelen en zal zeker geen potje afslaan. Is het dan enkel rozengeur en maneschijn? Helemaal niet, integendeel.

Tegen de tijd dat de lezer kan beginnen aan zijn werk, heb je al meerdere tabellen zien passeren. Ik gebruikte een app en ik weet nu ook dat er een site is om het vinden van het juiste verhaal te versnellen, maar het zorgt voor heel wat “downtime”. Op de doos staat dat het spel speelbaar is met 6 spelers, maar als je dat wil doen, kan je beter een kampvuur starten. Want tegen de tijd dat je dan weer aan de beurt komt, zijn de kolen heet genoeg om de monsters uit het boek te roosteren en op te peuzelen. Wij speelden het met 3 en dat is echt wel het maximum.

We hadden het gevoel dat sommige statussen echt wel sterk waren. Als je dan nog meerdere van die kaarten voor je neus hebt liggen dan heb je het niet makkelijk. Of je dan eerst zot geworden bent en dan ging trouwen of omgekeerd, dat doet dan niets meer ter zake! Volgens de regels kan je het ook spelen met slechts 1 status. Krijg je een nieuwe dan dump je de oude.

Maar voor mij is het scherpste kromzwaard de taal. Ik deed al cursussen in het Engels en kan een aardig woordje lezen/praten, maar de woorden die je hier moet lezen daar kan geen vliegend tapijt tegen op. Lees je eentonig voor dan verliest het spel enorm veel charme. Dus je moet echt wel je best doen om wat toonverschillen en non-verbale handelingen te gebruiken. Maar wat doe je dan als je de helft van de woorden nog nooit hebt gehoord/gezien en geen flauw idee hebt hoe je ze moet uitspreken??? Ik kan me niet herinneren dat ik een kaart zag met als status een dubbel gedraaide tong!

Of ik dit spel(tweedehands) zou kopen? Daar komt de weegschaal in mijn karakter weer naar boven. Voor het spel en de beleving op zich zou ik direct volmondig ja zeggen.  Maar daar staan dan het aantal speelsessies en de taal tegenover. En daardoor beslist vrouwe Justitia dat de balans naar de andere kant over slaat.

Was ik Engelstalig dan hoefde ik het spel nu niet meer aan te schaffen. Dan stond het al sinds 2009 in de kast! Want ook in dit sprookje is er een parel en dat is het spel zelf…..

Laat ons nu hopen dat een uitgever uit de lage landen voldoende diamanten en goud zal vinden om te kunnen beslissen om het spel ook in onze taal uit te brengen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *